YleinenKilpailu avorenkaisella autolla

Kilpailu avorenkaisella autolla

Avorenkaisella autolla tarkoitetaan kilpa-autoa, jonka pyörät ovat auton rungon ulkopuolella. Näillä autoilla kilpaillaan ympäri maailmaa. Lue aiheesta lisää Kilpailu avorenkaisella autolla on r-racing.fi!

Avorenkaisilla autoilla kilpaillaan ympäri maailmaa eri sarjoissa

Avorenkaiset autot, eli englanniksi open-wheel cars, ovat varmasti monelle kilpa-autoilun ystäville tuttuja. Nämä autot on rakennettu pääasiassa rata-ajoon, ja niillä kilpaillaan eri mestaruussarjoissa ympäri maailmaa. Tässä artikkelissa esitellään avorenkaisten autojen kilpasarjoja, joista tunnetuimmat ovat Formula 1- ja IndyCar -sarjat. Tämän lisäksi avorenkaisilla autoilla kisataan myös esimerkiksi sähköisessä Formula E -sarjassa.

Rakenteeltaan avorenkaiset autot ovat aerodynaamisia ja ohjaamo on hyvin minimalistinen. Ohjaamo suojaa kuskin vartaloa, mutta pää jää ohjaamon ulkopuolelle. Pään suojaksi on rakennettu mm. korotuksia ohjaamon sivuille (Formula ykkösiin ne tulivat kaudelle 1996), ja vuodelle 2018 Formula ykköset ja pikkuformulat ovat saaneet halo-suojauksen, joka suojaa kuskin päätä lentäviltä osilta sekä kolaritilanteissa.

Formula ykkösten MM-sarja

Formula ykkösten MM-sarja alkoi vuonna 1950, jolloin suurin osa kauden kilpailuista ajettiin Euroopassa. Ensimmäinen kisa käytiin Silverstonen radalla Englannissa. Vuosikymmenten vieriessä F1:sten sarja on kokenut isoja muutoksia. Sarja on globaali, ja kisoja ajetaan ympäri maailmaa. Se on myös houkutellut mukaan isoja autonvalmistajia. Aikaisemmin F1:sissä operoivat menestyksekkäästi myös yksityistallit, kuten esimerkiksi McLaren ja Williams.

Nämä tallit toimivat sarjassa nykyäänkin, mutta sarjan kallistumisen myötä menestyminen on käynyt hankalaksi. Sarjan uuden omistajan eli Liberty Median yksi keskeisistä haasteista onkin kehittää sarjaa edullisempaan suuntaan. Tämä mahdollistaisi myös yksityistallien säilymisen ja menestymisen tässä moottoriurheilun kuninkuusluokassa. Yksi isoista menoeristä on moottorit, jotka ovat teknisesti erittäin kehittyneitä ja siksi myös kalliita.

Formula ykkösten kisaviikonloput

Formula ykkösten MM-sarja alkaa perinteisesti Australian GP:llä, joka ajetaan yleensä maaliskuussa. Kauden alussa on ajettu ns. kaukokisoja, kuten esimerkiksi Kiinan ja Bahrainin kilpailut. Eurooppaan Formulat saapuvat yleensä loppukeväästä, jolloin kisataan Espanjassa ja kesäkuun korvilla Monacossa. Kesän aikana ajetaan pääosin Euroopassa. Vuonna 2018 ajettiin peräkkäin Ranskan, Itävallan ja Englannin kisat.

Formula ykkösten kisaviikonloppu sijoittuu ajollisesti perjantaista sunnuntaihin, joskin Monacossa harjoitukset ajetaan jo torstaina. Muissa kisoissa torstai on perinteisesti päivä lehdistötilaisuuksille. Perjantaina ajetaan kahdet vapaat harjoitukset, joiden aikana testataan mm. eri rengasseoksia ja haetaan auton säätöjä. Lauantaina ajetaan kolmannet harjoitukset, jonka jälkeen kilpaillaan aika-ajossa, joka määrittää lähtöjärjestyksen sunnuntaina ajettavaan kisaan.

Tunnettuja F1-kuljettajia

Formula ykkösten mestaruussarja on synnyttänyt vuosikymmenten aikana kuuluisia kuljettajia, joista tunnetuimmat ovat eittämättä moninkertaiset maailmanmestarit. Tällaisia sankareita ovat esimerkiksi seitsenkertainen maailmanmestari, Saksan Michael Schumacher ja viiteen mestaruuteen pystynyt Argentiinan Juan Manuel Fangio. Neljä mestaruutta ovat vieneet vuoteen 2018 mennessä ranskalainen Alain Prost, saksalainen Sebastian Vettel sekä britti Lewis Hamilton.Kilpailu avorenkaisella autolla

Brasilialainen kuljettajalegenda Ayrton Senna onnistui voittamaan mestaruuden kolme kertaa, mutta Sennan ura katkesi traagisesti kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen Imolan radalla Italiassa vuonna 1994. Kahteen mestaruuteen ovat pystyneet Alberto Ascari, Graham Hill, Jim Clark, Emerson Fittipaldi, Mika Häkkinen sekä Fernando Alonso. Häkkisen mestaruusvuodet osuivat peräkkäisille kausille 1998 ja 1999, jolloin hän kisasi McLarenilla.

IndyCar Series

IndyCar Series, tai nykyään sponsorin myötä virallisesti Verizon IndyCar Series, on Pohjois-Amerikassa ajettava avorenkaisten autojen mestaruussarja. Se on korkein mahdollinen taso avorenkaisissa autoissa Pohjois-Amerikassa. Alkujaan sarja syntyi kilpailijaksi CART-sarjalle, ja se tunnettiin nimellä Indy Racing League. Vuonna 2008 sarjat yhdistyivät IndyCar -sarjaksi. Sen tunnetuin kilpailu on legendaarinen Indianapolis 500.

Indycarin kuskit, tallit ja moottorit

Kuljettajia IndyCarissa on 36 (mukaan lukien Indianapolis 500), ja talleja siinä operoi 12 (mukaan lukien Indianapolis 500). Autojen alustan valmistuksesta vastaa Dallara ja moottorit toimittaa Chevrolet ja Honda. Renkaat kilpailijoille toimittaa puolestaan Firestone. Nykyisten autojen moottorit ovat 2,2 litraisia tuplaturbolla varustettuja V6-moottoreita, joista irtoaa arvioiden mukaan 550–750 hevosvoimaa. Moottoreiden kierrokset on rajattu 12 000:een.

Formula E

Formula E, eli viralliselta nimeltään ABB FIA Formula E Championship, perustettiin vuonna 2011 ja kilpailutoiminta käynnistyi vuonna 2014. Kyseessä on sarja, jossa kisataan yksipaikkaisilla avorenkaisilla sähköautoilla. Kilpailut ajetaan katuradoilla isojen kaupunkien keskustoissa: kisoja on järjestetty mm. Pariisissa, Berliinissä, Hongkongissa, Monacossa, New Yorkissa, Marrakechissa sekä Montrealissa. Formula E on houkutellut kuljettajiksi mm. entisiä F1-kuskeja.

Formula E:llä valoisa tulevaisuus?

Automarkkinoilla valmistajien suuntaus kulkee yhä enemmän kohti sähköautoja, ja tästä syystä Formula E on kiinnostava autourheilusarja valmistajille. Sarjassa ovat jo mukana Jaguar, Audi ja Renault. Mercedes-Benz ja Porsche ovat liittymässä joukkoon myöhemmin. Formula E -sarjaan panostuksen myötä Mercedes vetäytyy polttomoottoreita käyttävästä Saksan vakioautosarjasta. Vuoden 2018 lopulla alkavaan Formula E kauteen liittyvät Nissan ja BMW.

Lue lisää moottoriurheilun historia.