Autourheilu alkoi yleistyä heti sen jälkeen, kun autojen käyttö lisääntyi. Tutustu tarkemmin moottoriurheilun historiaan!
Moottoriurheilun historia
Moottoriurheilun historia on syvästi yhteyksissä moottoreiden kehityksen kanssa. Tunnetusti ensimmäinen autokilpailu järjestettiin kahden omavaraisen, höyrykoneista kootun maatieajoneuvon välillä Englannissa 30. elokuuta vuonna 1867. Kilpailun yksityiskohdat ovat hämärän peitossa, mutta kilpailun voittajaksi julistettiin Isaac Watt Boultonin auto, jota ajoi luultavasti hänen poikansa James W. Autoilla kilpailtiin kunnolla vasta vuonna 1894, jolloin järjestettiin Pariisi-Rouen maantiekilpailu. Siihen osallistuvat autojen lisäksi myös moottoripyörät. Vuonna 1900 järjestettiin Ranskassa myös ensimmäistä kertaa kansainvälinen Gordon Bennett Cup, jossa kilpailivat eri maiden autourheilukerhot. Kyseisellä kilpailulla on ollut suuri vaikutus autourheilun kehitykseen myös Englannissa. Myöhemmin autokilpailut siirtyivät maanteiltä suljetuille radoille.
Kiinnostus autourheilua kohtaan siirtyi Euroopasta nopeasti myös Yhdysvaltoihin. Ensimmäisenä tunnettuna amerikkalaisena moottoriurheilutapahtumana on pidetty lokakuun 28. päivä vuonna 1895 järjestettyä Chicago Times-Herald Race -kilpailua. Erityisesti kilpailusta tehty medianäkyvyys kasvatti amerikkalaisten kiinnostusta autoilua ja ajokilpailuja kohti. Autojen valmistusta ja moottoriurheilun kehitystä dominoi kuitenkin Ranska. Ranskalainen autoklubi ACF järjesti useita kaupunkienvälisiä ajokilpailuja, jotka lähtivät tai saapuivat Pariisiin. Erittäin suositut Euroopan kaupunkeja kiertävät rallikilpailut kuitenkin päättyivät traagisesti vuonna 1903, kun yksi kilpailijoista, Marcel Renault, kuoli kolarissa Pariisin lähettyvillä. Ranskan hallitus keskeytti kilpailun ja kielsi maantiekilpailujen järjestämisen. Moottoriurheilun suosio ei kuitenkaan jäänyt tähän.
Ensimmäinen maailmansota sekoittaa pakkaa
Ennen ensimmäistä maailmansotaa hiekkaradoilla ajettavat kilpa-ajot nousivat Yhdysvalloissa suureen suosioon. Aikaisemmin hevoskilpailuissa käytetyillä radoilla kilpaileminen kasvatti suosiota vielä enemmän 1920- ja -30-luvuilla. Samoihin aikoihin myös Englantiin avattiin ensimmäinen kilparata Brooklandsiin, Surreyhin. Vuonna 1907 avattu rata oli yhteensä 4,43 kilometriä pitkä betoninen, varta vasten autourheiluun rakennettu kilparata. Se toimi kilpa-ajojen keskuksena aina vuoteen 1939 asti, jolloin se suljettiin sota-ajan lentokonevalmistuksen tieltä. Kuuluisa Monte Carlon ralli ajettiin ensimmäistä kertaa Monacossa vuonna 1911. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen ympäri Eurooppaa, suljetuilla radoilla järjestetyt autourheilun Grand Prix -kilpailut alkoivat herättää mielenkiintoa ympäri maailmaa. Yksi kuuluisimmista on vuodesta 1929 lähtien järjestetty Monacon Grand Prix.
Moottoripyöräurheilu nostaa päätään
Ennen ensimmäisen maailmansodan syttymistä myös moottoripyörillä alettiin kilpailla. Erityisesti motocrossia ajettiin kilpaa jo 1900- ja 1910-luvuilla Englannissa. Ensimmäinen motocrossin tunnetumpi kilpailu oli kuitenkin vasta vuonna 1924, Camberleyn pikkukaupungissa. Juuri samoihin aikoihin, 1920-luvulla, kilpailtiin ahkerasti speedway-kilpailuissa Yhdysvalloissa. Ne saapuivat Englantiin ja myöhemmin muualle Eurooppaan saman vuosikymmenen lopulla. Speedwayn vierelle kehittyi talvella ajettava jääspeedway, ja kyseisen lajin emomaana pidettiin tuolloin Neuvostoliittoa. Ratamoottoripyöräily puolestaan alkoi katuajoina 1930-luvun Yhdysvalloissa ja siirtyi vasta 1950-luvulla suljetuille radoille. Samalla myös motocrossin suosio kasvoi Britteinsaarilla entisestään, ja kilpailuihin osallistui valmistajia sekä ajajia ympäri maailmaa. Erityisesti 1950-luku tarkoitti alkua useiden moottoripyörälajien nykyisille MM- ja EM-kilpasarjoille.
Toisen maailmansodan jälkeinen aika ja Formula 1
Toisen maailmansodan jälkimainingeissa kansainvälisellä autoliitolla, FIA:lla, kesti muutama vuosi ennen kuin se pystyi järjestämään täysimuotoisia kilpailuja. Vuonna 1950 se järjesti ensimmäistä kertaa Formula 1 -kilpailut, joissa kilpailtiin ajajien maailmanmestaruudesta. Alkuvuosina sarja kohtasi kuitenkin taloudellisia ongelmia, ja vuosien 1952 ja 1953 kilpailut kisattiin alemmilla Formula 2 -autoilla. Vuodesta 1950 eteenpäin autojen kehitys oli nopeaa ja samalla ajokilpailujen määrät kasvoivat. Vuosikymmenen aikana perustettiin useita erilaisten autotyyppien nykyisiä pääsarjoja. Euroopassa ralleja järjestettiin yleisten teiden sijaan muulta liikenteeltä suljetuilla alueilla, rallitalleja perustettiin ja ralliurheilusta muodostui yhä ammattimaisempaa. Samoihin aikoihin Yhdysvalloissa aloitettiin Nascar-kilpailut ja ympäri maata rakennettiin useita superspeedway-ratoja. Pian kuvioihin alkoi myös ilmestyä rallicross.
Moottoriurheilun historia Suomessa
Autourheilu saapui Pohjoismaihin 1900-luvun alussa. Vuonna 1906 Ruotsissa ajettiin ensimmäinen maantieajokilpailu Göteborgista Tukholmaan, kun taas Suomen ensimmäinen autokilpailu tapahtui Viipurissa, talvella vuonna 1910. Suomalaisen autourheilun merkittävin pitkänmatkan kilpailu järjestettiin vuonna 1923 reitillä Helsinki-Tornio-Tukholma. Seuraavalla vuosikymmenellä sai alkunsa myös autolla tehtävä suunnistus- ja tarkkuusajo. Ensimmäistä suurempaa autokilpailua saatiin kuitenkin odottaa aina vuoteen 1951 asti, jolloin järjestettiin ensimmäiset Jyväskylän Suurajot. Suomalaisia kilpa-ajajia oli kuitenkin osallistunut Monte Carlon ralliin jo vuosina 1934 ja 1935. Talviralleista kuuluisimmat, Hankiralli ja Tunturiralli, ajettiin ensimmäistä kertaa vuosina 1955 ja 1966. Moottoripyöräurheilu alkoi Suomessa kehittyä virallisesti vuoden 1922 jälkeen, jolloin perustettiin Suomen Moottoripyöräkerho.
Lue lisää tietoa moottoriurheilusta.