Muita autourheilulajeja

Muita autourheilulajeja tällä sivustolla mainittujen lisäksi on paljon. Tekniikan ja ajokykyjen kehittyessä sekä ympäristöjen monipuolistuessa myös uusia lajeja keksitään. Muutama laji, joita vielä toistaiseksi täällä ei ole mainittu, on kertomisen arvoinen ja ne esitellään seuraavana.

Muita autourheilulajeja

Autourheilu kiinnostaa hyvin monia eikä tämä ole ollenkaan ihme! Autourheilussa käytettävät ajoneuvot ovat näyttäviä ja vauhdin huuma sekä adrenaliini ovat jotain, mitä moni janoaa. Vauhdikkaat lajit vaativat pelottomuuden lisäksi taitoja, sillä auton ohjaaminen erittäin nopeassa vauhdissa ei olekaan enää aivan lastenleikkiä. Autourheilu tarjoaa useille mielekkään harrastuksen sekä mahdollisuuden ammattitaitoiseen uraan. 

On joitakin lajeja, jotka eivät välttämättä ole kaikille täysin tuttuja, mutta kuitenkin suosittuja lajeja. Käymme näistä muutamia läpi ja kerromme lajeille ominaisimpia asioita.

Karting eli toiselta nimeltä mikroautoilu on monille rakas harrastus, mutta sitä ajetaan myös ammattitasolla saakka. Mielenkiintoinen seikka kartingiin liittyen on se, että useat Formula 1 -tasolla ajavat kuljettavat ovat startanneet uransa kartingin parissa. 

Muita autourheilulajeja

Karting aloitetaan yleensä hyvin nuorena ja Suomesta paikallisia harrastepaikkoja löytyy useita. Sarjatasoja löytyy runsaasti ja pienoinen urakka on tiedossa, ennen kuin kuljettaja voi kilpailla edes kansallisella tasolla. Karting on haastava laji niin kuljettajalle kuin mekaanikollekin ja opeteltavaa riittää vuosien ajalle. 

Jäärata-ajo. Moni ei välttämättä tiedä, mutta jäärata-ajolla on Suomessa lähes yhtä pitkät perinteet kuin rallilla. Kyseessä on siis yksi vanhimpia lajeja. Nimensä mukaisesti kisat käydään jäällä, joka voi sijaita merellä, järvellä tai joella. Kisa-olosuhteet ovat perinteiseen asvaltilla käytävään kisaan verrattuna ehkä vieläkin vaarallisemmat, sillä pahimmassa tapauksessa ajoalusta, eli jää voi pettää. Näin kolarin seurauksena ajokki sekä ajaja voivat vajota pinnan alle. 

Onneksi, kuten todettua, lajilta löytyy pitkät perinteet ja kilpailuja järjestetään vain turvallisissa olosuhteissa. Jään paksuus mitataan useaan otteeseen ennen kisoja ja jos olosuhteet muuttuvat äkisti esimerkiksi plussan puolelle ja vesisateeksi, voidaan kisat perua helposti. Turvallisuus ennen kaikkea. Jääradat ovat melko leveitä, yleensä vähintään 30 metriä ja siellä kisataan hyvinkin tehokkailla autoilla. Osa näistä saattaa kulkea jopa 200 km/h. 

Motocross. Motocross voi olla nimeltään hiukan tuntemattomampi, mutta sen takaa aukenee useille hyvinkin tuttu laji. Motocross tarkoittaa moottoripyörillä kilpaa ajamista, usein epätasaisessa, hiekkaisessa tai kivikkoisessa ympäristössä. Tämä urheilumuoto on saanut lähtönsä Iso-Britanniasta ja siitä on kasvanut hyvin suosittu laji, jossa kisataan MM-tasolla vuosittain ympäri maailmaa. Motocrossista on myös polveutunut alalajeja, kuten Freestyle sekä Enduro. Freestyle-kisoissa ei ajeta kilpaa, vaan kilpailijat hyppivät moottoripyörillä isoilta rampeilta ilmaan ja suorittavat mitä hurjempia temppuja. Enduro puolestaan on kestävyyslaji, jossa kilpailijat aikaa vastaan ajavat erilaisilla radoilla, joissa on niin kiviä, renkaita kuin vettäkin. Pisimmät kilpailut kestävät jopa päiviä. Monet vedonlyöntisivut ilman rekisteröitymistä tarjoavat mahdollisuuden lyödä vetoa oman suosikin puolesta, kyseiset mittelöt ovat varsin jännittävää seurattavaa!

Drag Racing. Drag racing eli toiselta nimeltään kiihdytysajot ovat suoralla tienpätkällä tapahtuva kisa, jossa kaksi ajoneuvoa ottaa toisistaan mittaa nopeudessa. Kisan voittaa se, joka pääsee lähtölinjalta ensimmäisenä maaliin. Kiihdytyssuoran pituus on reilut 400 metriä. Drag Racingissä tunnettu elementti on ennen kisaa tehtävä renkaiden lämmitys, joka näyttävästi nostaa savua ilmaan. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään teatterielementti, vaan tällä renkaisiin saadaan lisää pitoa. Lajissa reaktioaika on erittäin isossa roolissa, sillä jos kaksi ajoneuvoa saapuu maaliin täsmälleen samassa ajassa, voittaa se kuski, jonka reaktioaika on nopein. Auton hallinta tulee olla myös hanskassa, sillä esimerkiksi keuliminen mitä varmimmin pilaa mahdollisuudet voittoon. 

Muita autourheilulajeja – kotisohvalta käsin

Muita autourheilulajeja riittää monin mitoin ja pikkuhiljaa myös uusia lajeja ilmestyy kilparadoille. Monet pääsevät elämänsä aikana testaamaan erilaisia ajoneuvoja, mutta useimmille kilpaura ajoneuvojen parissa jää kuitenkin haaveeksi. Onneksi näitä lajeja voi ilolla harrastaa ympäri Suomea sekä maailmaa ja aivan täysin turvallisesti myös kotisohvalta käsin. Googlesta voi esimerkiksi etsiä paikkoja, kuten zimpler casino, joissa laskulla tallettamalla pääsee nauttimaan jos jonkinmoisesta autourheiluun liittyvästä jännityksestä.  

Kasinosponsorit ovat olennaisessa osassa autourheilua.